Повідомлення telegram каналу - @spoilerrunner

Логотип телеграм спільноти - spoiler runner 2024-07-14

spoiler runner

Кількість підписників:
685
Фото:
1110 
Відео:
111 
Посилання:
839 
Категорія:
Відео та фільми
Опис:
Авторський канал кінокритика Кирила Пищикова. Зворотній зв’язок : @pyshchykov Пишу для @gogol_media та @viknatv Пилю відео тут: youtube.com/@culturnoua Підтримати канал: buymeacoffee.com/kyrylopysh

Канал spoiler runner - @spoilerrunner - №2282

Нарешті можу поділитися продовженням історії про кіноархів на забутому горищі кіностудії "Київнаукфільм". Давня аудиторія цього каналу могла багато про нього чути, а невдовзі це нарешті можна буде побачити
Почну з передісторії. Три роки тому ми з групою небайдужих людей провели археологічні розкопки в приміщеннях легендарної кіностудії "Київнаукфільм" (тепер - "Національна кінематека України"). Я називаю це "розкопками" без перебільшення. Унікальні архівні кіноплівки десятиліттями зберігалися там у таких умовах, що ми відчували себе гуманістами епохи Відродження, які видобувають із багнюки артефакти античної культури. У ході розкопок було виявлено понад 11 тисяч коробок кіноплівки, значна частина яких взагалі відсутня в будь-яких інших кіноархівах України та світу
Тут треба уточнити, що "Київнаукфільм" був дуже незвичайним явищем в історії кіно. Ця кіностудія мала знімати навчальні й технічні фільми на кшталт "Виробництво нежирних молочних продуктів" або "Організація діяльності шестирічних дітей у школах України", але при цьому також примудрялася регулярно випускати картини, які на той час були новим словом у науковому й документальному кіно (наприклад, "Сім кроків за обрій" і "Я та інші" Фелікса Соболєва, "Наближення до істини" Валер'яна Підпалого, "Тлумачення сновидінь" Андрія Загданського). Навколо Фелікса Соболєва сформувалася "київська школа наукового кіно", яку ми ще довго будемо для себе перевідкривати. (Full exposure: "Кінотрон" - назва цього каналу та нашого колективу - запозичена з неопублікованої чернетки Соболєва, де він формулює своє бачення групової невідчуженої праці в кіно)
Щоб якось дати раду з віднайденим під час розкопок масивом матеріалу, ми створили онлайн-каталог - знаряддя для дослідження та оцифровки цього архіву. Одинадцять тисяч коробок плівки було вручну пронумеровано, описано та каталогізовано. Але невдовзі після цього до численних загроз для існування цього архіву додалося російське вторгнення. Перспектива не те щоб оцифрувати, але бодай фізично зберегти цей архів ставала все більш примарною
І все ж, побічним результатом російського вторгнення стала потужна зміна у ставленні до артефактів нашої культурної спадщини, які ще вчора вважалися в кращому разі не вартими особливої уваги, а в гіршому - просто сміттям. Причому в випадку цього кіноархіву йдеться навіть не стільки про артефакти радянського періоду, скільки про фільми, зроблені вже в незалежній Україні - й миттєво сховані від публіки через колонізований статус українського кіно. Для мене було величезним відкриттям, що з-поміж одинадцяти тисяч знайдених кіноплівок - понад три тисячі були створені вже після 1991-го року. У 1990-ті роки на "Київнаукфільмі" знімалися по кількасот картин на рік - в основному, документальних, наукових та освітніх, але траплялися й ігрові фільми (треба сказати, досить чудернацькі). Навіть ті з них, які не мають особливих мистецьких переваг, є абсолютно неповторними свідченнями про перші роки існування незалежної України - ще й знятими на теплий 35-міліметровий целюлоїд
Протягом наступних місяців ми відберемо та оцифруємо дві сотні кіноплівок, створених після 1991-го року. З'явиться доступ до чогось на кшталт прев'ю цього кіноархіву, що має бути зрештою оцифрований у значно більшій кількості. Про перебіг дослідження я по мірі сил буду писати в цьому каналі, а більше інформації про проект можна знайти тут

375
24-08-01 14:49